En ole kovinkaan innostunut tämäntapaisista elämänohjekirjoista. Kun tätä on niin kovin kehuttu minulle, tilasin ja luin.

Kirjan kirjoittaja on psykologi ja psykoterapeutti Arto Pietikäinen. Kirjan nimi "Joustava mieli - Vapaudu stressin, uupumuksen ja masennuksen yliotteesta" jo kertoo kirjasta olennaisen. Mukautumiskyky ja joustaminen ovat säilyttäneet koko ihmiskunnan maan päällä. Sama pätee varmasti yksilön kohdalla.

Kirja perustuu kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan, jossa opetellaan uusia, parempia  käyttäytymismalleja. Lisäksi kirjassa nojataan hyväksymis- ja omistautumisterapiaan, jotka ainakin näillä nimityksillä olivat minulle ihan uusia juttuja.

Hyväksymisterapia tarkoitti käsittääkkseni joidenkin asioiden hyväksymistä, kaikkeahan ei voi muuttaa. Ensiarvoisen tärkeää on  oman itsensä hyväksyminen. Myös anteeksiannosta puhuttiin tässä yhteydessä ihan tuttuja juttuja. Kannattaa antaa anteeksi ihan itsensä tähden.

Erityisesti minua miellytti omistautumisterapia. Ainoa tapa elää tyydyttävää elämää, on elää omien arvojensa mukaan. Ihmisen täytyy siis tiedostaa kirkkaasti oma arvomaailmansa ja omistautua elämään sen ohjeilla. On asetettava välitavoitteita, valmiiksi ei voi tulla koskaan. Omistautuminen on sitoutumista. Se on tekoja ei tavoite vaan prosessi.

Kirja korostaa myös rentoutumisen ja nykyhetkessä elämisen merkitystä. Menneisyys on historiaa, tulevaisuus on mysteeri, vain tämä hetki on käytössäsi.

Kirjan parasta antia lienevät konkreettiset harjoitukset, vaikka minulle ne tahtovat jäädäkin vieraiksi. Olen kai liian laiska.