Olen hyvin hämmentynyt. Luin kirjan, jota olen nähnyt kehuttavan ja kirjan liepeissä ei ylistykselle tule loppua. Elokuvakin kirjasta on tehty, Suomessakin jo esitetty. Kirja on John Boynen "Poika raidallisessa pyjamassa".

Minulle kirja oli melkoinen pettymys. Kirja muistutti paitsi aiheeltaan, myös käsittelytavaltaan aiemmin lukemaani "Avainta", joka sekin oli minulle pettymys.

Kirjan päähenkilö on 11-vuotis poika ja eletään toista maailmansotaa Saksassa. Poika nimittää isänsä työnantajaa, suurta johtajaa Hilleriksi ja paikka, johon isän tärkeän työn perässä muutetaan on Aus-vitsi. Eivätkä lapsellisuudet suinkaan lopu tähän. Oli mahdotonta ymmärtää, että kirja oli tarkoitettu aikuisille lukijoille. Ainakaan missään ei muuta mainita.

Nuorten kirjat ovat usein oikein hyviä, luenhan niitä usein. Mutta tämä kirja oli outo. Kuin lapsille tai varhaisnuorille kirjoitettu, mutta aikuisten kirja. Tarkoitus lienee esittää tapahtumia lapsen silmin. Onko 11-vuotias näin lapsi?

Kirja on minusta äärettömän naivi. Minun on vaikeaa, mahdotonta ymmärtää, mikä siinä oikein on vedonnut lukijoihin. Samasta aiheesta on toki kirjoitettu valtavasti paljon parempia kirjoja.

Ainakaan lukeminen ei vie paljon aikaa.